زندگی و هنر

گرافیک ، موسیقی و سینما

زندگی و هنر

گرافیک ، موسیقی و سینما

شورشی برای تمام فصول ( بیوگرافی جیمز دین )

 

 

 

شورشی برای تمام فصول جیمز دین

James Dean Rebel for All Seasons

زندگی و آثار جیمز دین

« فکر می کنم زندگی ام وقف هنر و هنرهای نمایشی شود »

زمانی که جیمز دین ، اسطوره ی بازیگری سینما ، این جمله را در سال 1948 در انشایی برای رئیس دبیرستان نوشت ، هیچ گاه فکر نمی کرد که تنها هفت سال دیگر فرصت دراد تا پلکان ترقی را در عرصه ی هنر پشت سر گذارد  .

با آن که قبل از مرگ اش در 24 سالگی فقط در سه فیلم سینمایی باز کرد . ولی توانست به نمادی از روح و جان نسل خود و به یکی از مهم ترین شمایل های سینمایی تبدیل شود .

تولد : جیمز بارون دین 8 فوریه 1931 ، ایندیانا

مرگ : 30 سپتامبر 1955 ، کالیفرنیا در حادثه ی رانندگی

قد : 1 متر و 70  

 

جیمز دین که حساسیت و مردانگی را به یک اندازه داشت ، به عنوان بازیگر نقش هایی به یادماندنی شد که جوان هایی عاصی و تشنه ی صداقت را به نمایش می گذارند . اعتراض دردآلود او به والدین اش در شورش بی دلیل ( 1955)  « شما دارین منو داغون می کنین » نمایانگر فاصله ای بود که سوء تفاهمات بین دو نسل قدیم و جدید انداخته . هنرنمایی به شدت شخصی دین به حالت غریبی که مرز بین بازیگر / شخصیت اش را کمرنگ می کرد ، می افزود طوری که نیم قرن پس از مرگ اش نیز ، انبوه طرفدارانش او را به عنوان همان شخصیت جوان شورشی فیلم هایش می شناسند . درد و رنج از همان آغاز زندگی به سراغ اش آمد . وقتی نه ساله بود مادرش درگذشت . در بچگی آموزش ویولن دید و عاشق موتورسواری و سرعت شد . مقوله ای که بعدها سرنوشت اش را رقم زد . ولی به عنوان یک بازیگر بود که تاثیرش را گذاشت .

در نوجوانی در نمایش های مدرسه بازی کرد و سرانجام به لس آنجلس رفت و حضوری کوتاه و گذری در چهار فیلم داشت . سپس به نیویورک رفت و در « اکتورز استودیو » به تحصیل پرداخت . در سال 1954 ، نقش کوتاه اش در بی بند و بار باعث شد مورد توجه کارگزاران کمپانی برادران وارنر قرار بگیرد . نخستین نقش آفرینی مهم اش در شرق بهشت بود که الیاکازان براساس داستان جان اشتاین بک ساخت .   

 

پس از آن که فیلم برداری غول (1956 ) به خاطر حاملگی الیزابت تیلور به تعویق افتاد ، وارنر جایی برایش در فیلم شورش بی دلیل باز کرد . دین در هر سه فیلم درخشید ولی دو فیلم اخیر پس از مرگ اش به نمایش درآمد . او نامزد بهترین نقش اول مرد برای فیلم های « غول » و « شرق بهشت » و هم چنین نامزدی جایزه ی انجمن منتقدان آمریکا به عنوان بهترین بازیگر در فیلم « غول » شد .

او که با اتومبیل اش به کالیفرنیا می رفت تا در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کند ، در تصادف با اتومبیلی دیگر ، جان خود را از دست داد . پس از مرگ اش ، فوج طرفداران بر سر گورش در فرمونت ، ایندیانا شتافتند و در همانجاست که هر ساله همایشی نیز در تجلیل از او برگزار می شود . یکی از آنها که غم از دست رفتن اش را می خورد دنیس هاپر است که پس از مرگ اش گفته است : « هر بار که به اروپا می روم ، یادم می افتد که جیمز دین هرگز اروپا را ندیده است اما هنوز صورتش را همه جا می بینم . جیمز دین ، همفری بوگارت و مرلین مونرو  در پنجره های کاخ الیزه ، دیسکوهای جنوب اسپانیا ، رستوران های سوئد و روی تی شرت های مسکو حضور دارند . زندگی ام سال ها به خاطر مرگ او به هم ریخته و در هم و برهم بود . احساسم درباره سرنوشت نابود شده بود فیلم های بزرگی که او احتمالا کارگردانی می کرد ، بازی های فوق العاده ای که او باید انجام می داد ، بشردوستی که ممکن بود بشود و هنوز هم او بزرگترین بازیگر و ستاره ای است که تا به حال شناخته ام .

دین به عنوان فردی که با کارگردانان مشاجره می کرد و صحنه ها را به هم می ریخت در بین فیلم سازان بسیار شهره بود . شهرت دین با تمامی بدخلقی هایش به اندازه ای بود که از همان روز مرگش ، یک آژانس نامه رسانی ویژه طرفداران او تشکیل شد و حتی قطعه ای موسیقی به نام « نام او جیمزدین بود » تنها در یک هفته 25 هزار نسخه فروش داشت . فروشگاه لباس هالیوود ماتسون نیز از این واقعه بی نصیب نماند و صدها سفارش از مدل ژاکتی که او در فیلم « شورش بی دلیل » بر تن داشت ، دریافت کرد .

بعدها گروه معروف ایگلز درباره او آهنگی ساختند که در آن آمده بود : سریعتر از آن که زنده بماند ، جوان تر از آنکه بمیرد .   

 

 

جیمز دین از نگاه جیمز دین

* طوری آرزو کنید که انگار همیشه زنده می مانید . طوری زندگی کنید که انگار همین امروز می میرید .

* درک اهمیت زندگی وظیفه ی یک بازیگر است . سخت است تغییر آن و بیان آن از خود گذشتگی می خواهد . بازیگر بودن یعنی تنها ترین بودن در جهان ، شما فقط با تمرکز و تخیلتان زنده اید و این تمامی چیزی است که دارید . یک بازیگر خوب بودن ساده نیست و یک انسان خوب بودن از آن هم سخت تر است . می خواهم پیش از آن که به آخر خط برسم هر دو باشم .

* یک بازیگر باید زندگی را شرح دهد و برای انجام اینکار باید تمام تجربیاتی را که زندگی به او پیشنهاد می کند بپذیرد . در حقیقت ، او باید چیزی بیشتر از آن چه که در زندگی در برای پای او قرار می دهد از آن بخواهد .

* یک بازیگر باید در یک برهه کوچک از مدت زمان زندگی اش باید تمام آن چیزی را که لازم است یاد بگیرد ، تمام چیزهایی را که باید تجربه کند تجربه کند ، یا در اولین فرصت با آن روبرو شود . او باید بیشتر از یک انسان معمولی تلاش و کوشش کند تا همه آن چیزهایی را که ممکن است در بیان هنرش مورد استفاده قرار بگیرد در عمق ناخودآگاهش انبار کند .

* ( در  پاسخ به این که به او گفتند برای بازیگری قدش کوتاه است گفت : ) چطور می توانید بازی کردن را متر کنید ؟

* نمی خواهم فقط بهترین باشم ، می خواهم آن قدر بلند شوم که کسی به من نرسد .

* فکر می کنم نخستین دلیل بودن و زندگی در این دنیا کشف است .

* برای یک بازیگر بازی مهم است ، نه محبوبیت . آنهایی که من را نمی شناسند به من مانند یک دیوانه نگاه می کنند .

* من بازیگری هستم بهتر از آن چه که الان می بینید ، جلوی من گرفته شده و نمی گذارند تمام توانایی ام را به عرصه عمل در بیاورم .  

 

  

جیمز دین از نگاه دیگران : 

ناتالی وود : همه از جیمی تاثیر می گرفتیم و او از عظمت

الیزابت تیلور : او از مدام دیده شدن می ترسید .

گری کوپر : مرگ دین آسیبی به دنیای سینما بود که این صنعت هنوز از آن بهبود نیافته است ، فکر می کنم از وقت کافی داشت فیلم هایی بسیار باور نکردنی بازی می کرد .

مارلون براندو : حداقل صد سال باید بگذرد تا کسی مانند جیمز دین پا به عرصه سینما بگذارد .

مارتین شین : جیمز دین و الویس سخنگویان همه نسل ها بودند . سال ها قبل ، وقتی در مدرسه بازیگری نیویورک تحصیل می کردم ، گفته می شد اگر مارلون براندو طرز بازی مردم را عوض کرد ، در عوض دین طریقه زندگی مردم را تغییر داد . او بزرگ ترین بازیگری است که تا به حال به دنیا آمده است . راحت تان کنم او یک نابغه بود .

همفری بوگارت : خیلی خوب است که جیمز دین وقتی مرد که باید می مرد ، اگر او زنده می ماند هیچ وقت قادر نبود که این قدر سطح توقع عموم را بالا ببرد . 

هدا هاپر مقاله نویس : به هیچ وجه نمی توان به یاد بیاورم که تاریخ سینما مرد جوانی را با این استعداد عظیم و خلاق به خود دیده باشد .

الیاکازان – کارگردان شرق بهشت :او همیشه آدمی تکرو ، لجوج ، اخمو و مغرور به نظر می رسید و شاید همین ویژگی ها بود که برای بازی در شرق بهشت مناسب تشخیص داده شد .

پشت صحنه ها

- موقع فیلمبرداری شورش بی دلیل (1955) دین از شخصیت پدر خانواده ای فیلم ، جیم بکاس ، خواست که به او صدای « آقای ماگو » را در آن کارتون های معروف ، یاد دهد . دین از همان لحن و صدا برای ادای یکی از دیالوگ هایش استفاده کرد .

- دین  موقع فیلمبرداری  غول ، به اتفاق گیگ یانگ بازیگر ، آگهی اداره ی راهنمایی و رانندگی را بازی کرد . در این آگهی او مردم ار از سرعت زیاد در جاده ها برحذر می داشت 

- پس از مرگ دین ، صحنه ی تصادف دین بازسازی شد و اثبات گردید که موقع مرگ اش ، برخلاف شایعات ، با سرعت رانندگی نمی کرد . نتیجه گرفته شد که سرعت اش حدود 85-80 کیلومتر در ساعت بوده . با این حال دو ساعتی قبل از این حادثه پلیس به خاطر سرعت بیش از اندازه ، اتومبیل او را متوقف و  جریمه اش کرده بود .

- قبل از اکران غول ، طرفداران جیمز دین طی نامه هایی به جورج استیونس او را تهدید کردند که اگر نمایی از بازیگر محبوب شان را حذف کند ، خودش می داند .

- در اوایل 1956 ، وقتی نامزدهای اسکار اعلام شدند ، هنرنمایی دین در « شرق بهشت » از او نخستین بازیگری ساخت که پس از مرگ نامزد می شد ، بلافاصله پس از آن به خاطر بازی اش در غول نیز برای دومین بار نامزد شد و بدین ترتیب تنها بازیگری است که در تاریخ سینما ف پس از مرگ دو بار نامزد جایزه ی اسکار شده است .

- در موقع مرگ ، دین در نظر داشت نقش در « آن بالا کسی مرا دوست دارد » یا در« گربه روی شیروانی داغ » و یا « یانکی های لعنتی » بر عهده بگیرد . دو نقش اول از پل نیومن ستاره ساخت و سومی را هم تب هانتر صاحب شد .

-  وقتی کمپانی وارنر اعلام کرد خیال دارد داستان جیمز دین را بسازد الویس پریسلی تلاش کرد که نقش اصلی را از آن خود کند ، ولی بعد معلوم شد که فیلم یک مستند خواهد بود .

 

 

***استفاده از مطالب وبلاگ تنها با ذکر نام وبلاگ و منبع مجاز می باشد ***

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 02:19 ب.ظ http://iran.forum.st

سلام
اگه دوست داشتی بیا با هم بنویسیم
جای شما توی جمع ما خیلی خالیه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد