زندگی و هنر

گرافیک ، موسیقی و سینما

زندگی و هنر

گرافیک ، موسیقی و سینما

روابط عمومی

فردا 

 27 اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات است . فردا روز من است چون کار من در بخش روابط عمومی است .  این روز را به سخت کوشان روابط عمومی تبریک و شادباش می گویم .  

در ضمن فردا برای 4 روز به دبی خواهم رفت . 

حتما وقتی برگشتم جدی تر به وبلاگم خواهم رسید .   

 

بیوگرافی اریک کلاپتون ( Eric Clapton )

  

 

اریک کلاپتون  

برگرفته از ماهنامه هنر موسیقی   

 

اریک پاتریک کلاپ ( Eric Patrick Clapp ) معروف به اریک کلاپتن در سی ام مارس سال 1945 میلادی در انگلستان به دنیا آمد ، پدرش جک کلاپ ( Jack Clapp ) فروشنده دوره گرد و مادرش رز ( Rose ) خانه دار بود . اریک به تدریج بزرگ می شد و به سن بلوغ می رسید . در شانزده سالگی نوجوانی شرور و دردسرآفرین بود.

او به گفته خود اولین گیتارش را در جشن تولد شانزده سالگی از پدر و مادرش دریافت نمود که به خاطر آن همیشه سپاسگزار آنها است . او سعی کرد نت های گیتاریست های بزرگ blues را روی گیتار خود کپی کند .  

 

 

برای ورود به سایت اریک کلاپتون بر روی لینک زیر کلیک نمایید .   

 

ERIC CLAPTON

 

 

 

 اولین گروه وی خروس ها (  Roosters) نام داشت که بعدها به گروه آب ها ( bluesbond ) تغییر نام داد . او و دوستش تام گانیس ( Tom mc. Guinness) هشت ماه عضو گروه بودند تا اینکه به اتفاق هم به Casey Jones و Engineers پیوستند . این اقامت کوتاه در سال 1963 هنگامی که اریک توسط Yard birds معروف شد پایان یافت . در آن وقت گروه رویایی R&B مجبور به کنار نهادن گیتاریست بزرگ خود Tomy Taphan بود . خیلی زود Yard birds با کمک گیتاریست سابق R&B به مرکزیت اریک کلاپتن که حالا معروف به دست آرام ( Slow Hand ) بود مشهور شد . اریک 18 ماه در این گروه ماند تا به تدریج اختلافاتی بین او و Yard birds به وجود آمد . Yard birds و افراد آن بیشتر گرایش پاپ داشتند ولی اریک عاشق موسیقیBlues  بود . او پس از آلبوم ( For your Love ) Yard birds را ترک نمود و به گروه Blue Breakers متعلق به John Mayall بود پیوست . او هنگامی که عضو گروه Mayall بود دومین لقب خود را دریافت کرد . 

   GOD لقبی بود که به ندرت به کسی داده می شد . او سریع پله های ترقی را پیمود . بعد از جدا شدن از گروه  Mayall در آثار مختلفی شرکت جست . به همراه گروه Power House آثار جذابی برجای گذاشت که از آنها 3 قطعه ( Cross roads ) ( I Want to know )و ( Steppin) از بقیه معروف ترند . او با گروه Cream به صورت یک فوق ستاره درآمد . در سال 1966 به گروه   Mayall  بازگشت و به همراه Steve Winwood و Rick Grech مثلثی را تشکیل داد . این گروه فوق العاده ، بیش از یک سال دوام نیاورد و تور پردرآمد آمریکایی ها اعضای آن را از هم پاشید . اریک در این گیرودار با Bonnic و  Delaney همراه شد و آلبوم « Delaney &  Bonnic on tour » را به بازار عرضه کرد . این گروه 3 ماه بعد « Derek & the Domionos » تغییر ماهیت داد و به همراه Duanc Almane یکی از معروفت ترین ترانه ها به نام « Layla » را ضبط کرد . ترانه عشق پنهان در سال 1971 به خاطر Pattie همسر دوست اریک که او شیفته وی بود ساخته شد و در بنگلادش روی صحنه رفت . اریک سپس در دام هروئین افتاد و گرانبهاترین گیتارهایش را برای پرداخت هزینه اعتیادش فروخت . یکی از دوستانش به نام Pate Town Shend هنگامی که از ماجرای فروش گیتارها مطلع شد سعی کرد به اریک کمک کند . او ترتیبی داد که اریک به همراه دوستانش در قسمتی از کنسرت Rain bow ( رنگین کمال ) حضور داشته باشد . حضور او دو سال سکوت را شکست . اما هنوز معتاد بود . این نمایش نقطه عطفی در زندگی او بود . با کمک دکتر Mey Patterson اعتیادش را در کلینیک او ترک نمود . اریک دوباره جوان شد و شروع به نشر آثاری مانند « 461  Ocean Boulevard » در سال 1974 نمود .

نقش آینده در این آلبوم ترسیم شده بود . وقتی گیتار Solos به همراه آواز آرام در ترانه های کوتاه تر و فشرده تر تنظیم شد . این آلبوم موفقیت بی نظیری داشت اثر شماره یک در آمریکا و شماره سه در انگلستان ( آگوست 1974 )

در سال 1975 او زندگی بدون مواد مخدر را ادامه داد هر چند به الکل معتاد بود  . در این سال او کارهایی با عناوین ( rowd ) There s one In Every  و E.C was here را منتشر کرد . که شهرت او را افزایش داد . طی سال های بعد (77 تا 79 ) او سه آلبوم بزرگ « Hand Slow ، Black Less ، Lag down sany » را تنظیم کرد و به دنیای موزیک تقدیم نمود .

حالا اریک یک خواننده و آهنگساز معروف شده بود .

مخاطبانی داشت که هرگز از Yard birds  یا Cream چیزی نشده بودند . آنان اریک را شخصی سرحال و شاداب دیده بودند . آنان اریک را شخصی سرحال و شاداب دیده بودند با عیب هایی کم و تار عنکبوت هایی در اتاق زیر شیروانیش . اوایل دهه 80 کنسرت تاریخی Last Waltz را اجرا نمود . این زمان برای او شرایط بهتری به همراه داشت . آلبوم هایش به نام های « Another Ticket »، « Money and cigarettes » که توسط کمپانی Ry Looder پخش شد .

دوست نزدیک اریک P hill Collins که او هم از آهنگستازان بنام معاصر است ، آلبوم drums خود را با صدای اریک می آمیزد . در این آلبوم اثری از خستگی یا کمبود به چشم نمی خورد و شامل اثرهای « Behind the mask » است . قطعه ای از این آلبوم به نام « Tearing us apart  » با صدای  Tina Turner اجرا می شود . اثر بعدی کلاپتن در سال 89 از آثار قبلی بهتر شده بود «  Journey Man » نه تنها صدای او را محبوب کرد بلکه همگان را به یاد Slow hand انداخت . وی در سال های بعد برای بسیاری از هنرمندان کارهایی نظیر ، تنظیم آهنگ ، آهنگسازی ، خوانندگی و ... را انجام داده است که از آن جمله می توان به اسامی زیر اشاره کرد : ( افراد و آلبوم زیر )

Marc Benno , Gary Brooker , Joe cocker , Roger Daltrey, Jesse Davis, Bob Dylun , Arethu Pranklin, Rick Danko, Champion Jack Dupree , Sonny Boy Williamson,  Roger Waters

اریک در فیلمی از «  Ken Russell » در نقش یک واعظ در اپرای  Tomy Rock شرکت جست ، یکی از دلایل محبوبیت اریک این بود که او توانست به مدت یک سال هر شب در سالن Albert Hall شهر لندن برنامه اجرا کند . او هر شب را به سه قسمت Blues ,  Orcherstral, و Regular تقسیم می کرد .  

در دهه 90 مسیر زندگی او راحت و راحت تر می شد . هر چند مرگ غم انگیز پسرش conor در سال 1991 او را مدت ها متوقف کرد . پس از دو سال تاخیر آلبوم Unplugged  ( منفصل ) در سال 1992 آمریکا را تکان داد ( به طوری که در یک ماه 10 میلیون نسخه از آن فروش رفت ) . او روش های blues  خود را نشان داد .

در سال 1994 آلبوم « Tears in heaven » ( اشک در بهشت ) به یاد پسر مرحومش انتشار یافت ، سپس اثر شایسته « From  The Cradle » را که یک چرخش کامل در جهت تهیه یک آلبوم blues الکتریکی بود .

« Pilgrim » نام آلبوم بعدی است که در سال 1996 به بازار آمد که آن هم مجموعه ای از   blues الکتریکی است .

او اکنون در جهان معروفیت خاصی دارد و خیلی از مردم او را به عنوان بهترین گیتاریست دنیا می شناسند او قسمتی از موسیقی راک را تغییر داد همان طور که بسیاری مناظر و صحنه های زندگی خود را با هوشیاری تغییر داده است .    

 

 

 

 

شورشی برای تمام فصول ( بیوگرافی جیمز دین )

 

 

 

شورشی برای تمام فصول جیمز دین

James Dean Rebel for All Seasons

زندگی و آثار جیمز دین

« فکر می کنم زندگی ام وقف هنر و هنرهای نمایشی شود »

زمانی که جیمز دین ، اسطوره ی بازیگری سینما ، این جمله را در سال 1948 در انشایی برای رئیس دبیرستان نوشت ، هیچ گاه فکر نمی کرد که تنها هفت سال دیگر فرصت دراد تا پلکان ترقی را در عرصه ی هنر پشت سر گذارد  .

با آن که قبل از مرگ اش در 24 سالگی فقط در سه فیلم سینمایی باز کرد . ولی توانست به نمادی از روح و جان نسل خود و به یکی از مهم ترین شمایل های سینمایی تبدیل شود .

تولد : جیمز بارون دین 8 فوریه 1931 ، ایندیانا

مرگ : 30 سپتامبر 1955 ، کالیفرنیا در حادثه ی رانندگی

قد : 1 متر و 70  

 

جیمز دین که حساسیت و مردانگی را به یک اندازه داشت ، به عنوان بازیگر نقش هایی به یادماندنی شد که جوان هایی عاصی و تشنه ی صداقت را به نمایش می گذارند . اعتراض دردآلود او به والدین اش در شورش بی دلیل ( 1955)  « شما دارین منو داغون می کنین » نمایانگر فاصله ای بود که سوء تفاهمات بین دو نسل قدیم و جدید انداخته . هنرنمایی به شدت شخصی دین به حالت غریبی که مرز بین بازیگر / شخصیت اش را کمرنگ می کرد ، می افزود طوری که نیم قرن پس از مرگ اش نیز ، انبوه طرفدارانش او را به عنوان همان شخصیت جوان شورشی فیلم هایش می شناسند . درد و رنج از همان آغاز زندگی به سراغ اش آمد . وقتی نه ساله بود مادرش درگذشت . در بچگی آموزش ویولن دید و عاشق موتورسواری و سرعت شد . مقوله ای که بعدها سرنوشت اش را رقم زد . ولی به عنوان یک بازیگر بود که تاثیرش را گذاشت .

در نوجوانی در نمایش های مدرسه بازی کرد و سرانجام به لس آنجلس رفت و حضوری کوتاه و گذری در چهار فیلم داشت . سپس به نیویورک رفت و در « اکتورز استودیو » به تحصیل پرداخت . در سال 1954 ، نقش کوتاه اش در بی بند و بار باعث شد مورد توجه کارگزاران کمپانی برادران وارنر قرار بگیرد . نخستین نقش آفرینی مهم اش در شرق بهشت بود که الیاکازان براساس داستان جان اشتاین بک ساخت .   

 

پس از آن که فیلم برداری غول (1956 ) به خاطر حاملگی الیزابت تیلور به تعویق افتاد ، وارنر جایی برایش در فیلم شورش بی دلیل باز کرد . دین در هر سه فیلم درخشید ولی دو فیلم اخیر پس از مرگ اش به نمایش درآمد . او نامزد بهترین نقش اول مرد برای فیلم های « غول » و « شرق بهشت » و هم چنین نامزدی جایزه ی انجمن منتقدان آمریکا به عنوان بهترین بازیگر در فیلم « غول » شد .

او که با اتومبیل اش به کالیفرنیا می رفت تا در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کند ، در تصادف با اتومبیلی دیگر ، جان خود را از دست داد . پس از مرگ اش ، فوج طرفداران بر سر گورش در فرمونت ، ایندیانا شتافتند و در همانجاست که هر ساله همایشی نیز در تجلیل از او برگزار می شود . یکی از آنها که غم از دست رفتن اش را می خورد دنیس هاپر است که پس از مرگ اش گفته است : « هر بار که به اروپا می روم ، یادم می افتد که جیمز دین هرگز اروپا را ندیده است اما هنوز صورتش را همه جا می بینم . جیمز دین ، همفری بوگارت و مرلین مونرو  در پنجره های کاخ الیزه ، دیسکوهای جنوب اسپانیا ، رستوران های سوئد و روی تی شرت های مسکو حضور دارند . زندگی ام سال ها به خاطر مرگ او به هم ریخته و در هم و برهم بود . احساسم درباره سرنوشت نابود شده بود فیلم های بزرگی که او احتمالا کارگردانی می کرد ، بازی های فوق العاده ای که او باید انجام می داد ، بشردوستی که ممکن بود بشود و هنوز هم او بزرگترین بازیگر و ستاره ای است که تا به حال شناخته ام .

دین به عنوان فردی که با کارگردانان مشاجره می کرد و صحنه ها را به هم می ریخت در بین فیلم سازان بسیار شهره بود . شهرت دین با تمامی بدخلقی هایش به اندازه ای بود که از همان روز مرگش ، یک آژانس نامه رسانی ویژه طرفداران او تشکیل شد و حتی قطعه ای موسیقی به نام « نام او جیمزدین بود » تنها در یک هفته 25 هزار نسخه فروش داشت . فروشگاه لباس هالیوود ماتسون نیز از این واقعه بی نصیب نماند و صدها سفارش از مدل ژاکتی که او در فیلم « شورش بی دلیل » بر تن داشت ، دریافت کرد .

بعدها گروه معروف ایگلز درباره او آهنگی ساختند که در آن آمده بود : سریعتر از آن که زنده بماند ، جوان تر از آنکه بمیرد .   

 

 

جیمز دین از نگاه جیمز دین

* طوری آرزو کنید که انگار همیشه زنده می مانید . طوری زندگی کنید که انگار همین امروز می میرید .

* درک اهمیت زندگی وظیفه ی یک بازیگر است . سخت است تغییر آن و بیان آن از خود گذشتگی می خواهد . بازیگر بودن یعنی تنها ترین بودن در جهان ، شما فقط با تمرکز و تخیلتان زنده اید و این تمامی چیزی است که دارید . یک بازیگر خوب بودن ساده نیست و یک انسان خوب بودن از آن هم سخت تر است . می خواهم پیش از آن که به آخر خط برسم هر دو باشم .

* یک بازیگر باید زندگی را شرح دهد و برای انجام اینکار باید تمام تجربیاتی را که زندگی به او پیشنهاد می کند بپذیرد . در حقیقت ، او باید چیزی بیشتر از آن چه که در زندگی در برای پای او قرار می دهد از آن بخواهد .

* یک بازیگر باید در یک برهه کوچک از مدت زمان زندگی اش باید تمام آن چیزی را که لازم است یاد بگیرد ، تمام چیزهایی را که باید تجربه کند تجربه کند ، یا در اولین فرصت با آن روبرو شود . او باید بیشتر از یک انسان معمولی تلاش و کوشش کند تا همه آن چیزهایی را که ممکن است در بیان هنرش مورد استفاده قرار بگیرد در عمق ناخودآگاهش انبار کند .

* ( در  پاسخ به این که به او گفتند برای بازیگری قدش کوتاه است گفت : ) چطور می توانید بازی کردن را متر کنید ؟

* نمی خواهم فقط بهترین باشم ، می خواهم آن قدر بلند شوم که کسی به من نرسد .

* فکر می کنم نخستین دلیل بودن و زندگی در این دنیا کشف است .

* برای یک بازیگر بازی مهم است ، نه محبوبیت . آنهایی که من را نمی شناسند به من مانند یک دیوانه نگاه می کنند .

* من بازیگری هستم بهتر از آن چه که الان می بینید ، جلوی من گرفته شده و نمی گذارند تمام توانایی ام را به عرصه عمل در بیاورم .  

 

  

جیمز دین از نگاه دیگران : 

ناتالی وود : همه از جیمی تاثیر می گرفتیم و او از عظمت

الیزابت تیلور : او از مدام دیده شدن می ترسید .

گری کوپر : مرگ دین آسیبی به دنیای سینما بود که این صنعت هنوز از آن بهبود نیافته است ، فکر می کنم از وقت کافی داشت فیلم هایی بسیار باور نکردنی بازی می کرد .

مارلون براندو : حداقل صد سال باید بگذرد تا کسی مانند جیمز دین پا به عرصه سینما بگذارد .

مارتین شین : جیمز دین و الویس سخنگویان همه نسل ها بودند . سال ها قبل ، وقتی در مدرسه بازیگری نیویورک تحصیل می کردم ، گفته می شد اگر مارلون براندو طرز بازی مردم را عوض کرد ، در عوض دین طریقه زندگی مردم را تغییر داد . او بزرگ ترین بازیگری است که تا به حال به دنیا آمده است . راحت تان کنم او یک نابغه بود .

همفری بوگارت : خیلی خوب است که جیمز دین وقتی مرد که باید می مرد ، اگر او زنده می ماند هیچ وقت قادر نبود که این قدر سطح توقع عموم را بالا ببرد . 

هدا هاپر مقاله نویس : به هیچ وجه نمی توان به یاد بیاورم که تاریخ سینما مرد جوانی را با این استعداد عظیم و خلاق به خود دیده باشد .

الیاکازان – کارگردان شرق بهشت :او همیشه آدمی تکرو ، لجوج ، اخمو و مغرور به نظر می رسید و شاید همین ویژگی ها بود که برای بازی در شرق بهشت مناسب تشخیص داده شد .

پشت صحنه ها

- موقع فیلمبرداری شورش بی دلیل (1955) دین از شخصیت پدر خانواده ای فیلم ، جیم بکاس ، خواست که به او صدای « آقای ماگو » را در آن کارتون های معروف ، یاد دهد . دین از همان لحن و صدا برای ادای یکی از دیالوگ هایش استفاده کرد .

- دین  موقع فیلمبرداری  غول ، به اتفاق گیگ یانگ بازیگر ، آگهی اداره ی راهنمایی و رانندگی را بازی کرد . در این آگهی او مردم ار از سرعت زیاد در جاده ها برحذر می داشت 

- پس از مرگ دین ، صحنه ی تصادف دین بازسازی شد و اثبات گردید که موقع مرگ اش ، برخلاف شایعات ، با سرعت رانندگی نمی کرد . نتیجه گرفته شد که سرعت اش حدود 85-80 کیلومتر در ساعت بوده . با این حال دو ساعتی قبل از این حادثه پلیس به خاطر سرعت بیش از اندازه ، اتومبیل او را متوقف و  جریمه اش کرده بود .

- قبل از اکران غول ، طرفداران جیمز دین طی نامه هایی به جورج استیونس او را تهدید کردند که اگر نمایی از بازیگر محبوب شان را حذف کند ، خودش می داند .

- در اوایل 1956 ، وقتی نامزدهای اسکار اعلام شدند ، هنرنمایی دین در « شرق بهشت » از او نخستین بازیگری ساخت که پس از مرگ نامزد می شد ، بلافاصله پس از آن به خاطر بازی اش در غول نیز برای دومین بار نامزد شد و بدین ترتیب تنها بازیگری است که در تاریخ سینما ف پس از مرگ دو بار نامزد جایزه ی اسکار شده است .

- در موقع مرگ ، دین در نظر داشت نقش در « آن بالا کسی مرا دوست دارد » یا در« گربه روی شیروانی داغ » و یا « یانکی های لعنتی » بر عهده بگیرد . دو نقش اول از پل نیومن ستاره ساخت و سومی را هم تب هانتر صاحب شد .

-  وقتی کمپانی وارنر اعلام کرد خیال دارد داستان جیمز دین را بسازد الویس پریسلی تلاش کرد که نقش اصلی را از آن خود کند ، ولی بعد معلوم شد که فیلم یک مستند خواهد بود .

 

 

***استفاده از مطالب وبلاگ تنها با ذکر نام وبلاگ و منبع مجاز می باشد ***

ترجمه آهنگ معروف مدونا ( LA ISLA BONIT )

 

MADONNA

LA ISLA BONIT LYRICS

جزیره زیبا

Como puede ese olvidar

Last night I dreamt of san pedro

دیشب در رویای سن پدرو بودم

Just like I'd never gone, I knew the song

گویی که هیچگاه به آنجا نرفته بودم ، آن ترانه را می دانستم

A young girl with eyes like the desert

دختری جوان با چشم هایی مثل آن بیابان

It all seems like yesterday, not far awayهمه چیز گویی همین دیروز بود ، نه دورتر

Tropical the island breeze

نسیم گرمسیری جزیره

All of nature wild and free

تمامی طبیعت وحشی و آزاد

This is where I long to be

اینجا جایی است که مشتاقم در آن باشم

La isla bonita

جزیره زیبا

And when the samba played

و وقتی آهنگ رقص سامبا نواخته می شود

The sun would set so high

و خورشید در بلندی غروب می کرد

Ring through my ears and sting my eyes
Your spanish lullaby

در گوشم طنین می انداخت و به چشم هایم نیش می زد

لالایی اسپانیاییت

I fell in love with san pedro

عاشق سن پدرو شدم

Warm wind carried on the sea, he called to me

باد گرم بر آب دریا می وزید ، او مرا صدا می زد

Te dijo te amo

می گفت دوستت دارم

I prayed that the days would last

دعا می کردم آن روزها طولانی شود

They went so fast

آنها خیلی زود گذشتند

Tropical the island breeze

نسیم گرمسیری جزیره

All of nature wild and free

تمامی طبیعت وحشی و آزاد

This is where I long to be
La isla bonita

اینجا جایی است که مشتاقم در آن باشم

جزیره زیبا

And when the samba played

و وقتی آهنگ رقص سامبا نواخته می شود

The sun would set so high

و خورشید در بلندی غروب می کرد

Ring through my ears and sting my eyes

Your spanish lullaby

در گوشم طنین می انداخت و به چشم هایم نیش می زد

لالایی اسپانیاییت

I want to be where the sun warms the sky

می خواهم جایی باشم که خورشید آسمان را گرم می کند

When it's time for siesta you can watch them go by

و موقع خواب نیمروز می توانی تماشا کنی

Beautiful faces, no cares in this world

گذر صورت های زیبا را ، غمی در جهان نیست

Where a girl loves a boy, and a boy loves a girl

جایی که دختری پسری را دوست دارد و پسری دختری را دوست دارد

( تکرار )
Last night I dreamt of san pedro
It all seems like yesterday, not far away
Tropical the island breeze
All of nature wild and free
This is where I long to be
La isla bonita
And when the samba played
The sun would set so high
Ring through my ears and sting my eyes
Your spanish lullaby
Tropical the island breeze
All of nature wild and free
This is where I long to be
La isla bonita
And when the samba played
The sun would set so high
Ring through my ears and sting my eyes
Your spanish lullaby

 

برای دانلود این آهنگ بر روی لینک زیر کلیک کنید  

 

La isla bonita